Friday, July 3, 2009

何暐典之见证篇
亲爱的弟兄姐妹大家主里平安. 我是何暐典, 今天我要跟你们分享我生命的见证.

接近20年前, 我母亲怀了我. 在怀孕我3个月的时候, 医生证实了我母亲患上了德国麻症, 英文称为Rubella. 医生说, 80%的婴儿会因为母亲患上Rubella而瞎眼或造成耳聋. 那时候许多妇女也面对着同样的情况.

知道这消息后, 全家人都很伤心. 医生曾建议我母亲打掉我, 就是说要我母亲去堕胎. 但是, 我全家都反对这么做, 因为一个胎儿也有神所赐的生命. 他们相信神有祂奇妙的计划在我身上. 因此他们都决定不堕胎.

我全家人都很迫切地为这件事祷告, 向上帝祈求, 包括我在外国的姑姑和伯伯也不断地为我祷告. 有时候, 我母亲会因为这病而昏倒, 但神依然保守着我们母子俩平安无事. 在我母亲怀孕我第7个月的时候, 她再次出麻. 虽然如此, 她相信神一定会救我们母子俩的. 同时, 全家人那时候都不停不住地向神祷告, 交托.

经过了9个月, 出产的日期终于到了. 英国的姑姑也因此赶回诗巫来等我出生. 感谢主, 我顺利地出生了. 医生为我做了检查, 很惊讶的发现我没有任何的问题或缺陷因为我没有瞎眼, 也没有耳聋. 全家因此感谢神.

圣经说: “我在母腹中, 你已覆庇我.” 这是因为我全家人都信靠上帝, 每天都向祂祷告, 并相信神有祂的计划和神迹, 是我们无法猜测到的.

从幼儿园到小学到中学到大学, 我都深深体会神的带领. 在我做决定的时候, 神带领我; 在我生病的时候, 面对困难的时候, 祂安慰我; 当我做错的时候, 祂责备我, 提醒我, 也赦免我的罪. 上帝无时无刻,都与我同在. 我也一天比一天更爱神.

我今天会存在, 会站在这里与你们分享我出生的经历, 都是因为有上帝的恩典. 如果不是上帝的原故, 我早就被堕胎了, 早就不存在了, 也不会来到这世界了. 这一切都是因为神的爱, 是神拯救了我, 阿们!

Kesaksian oleh Edwin Ho Wei Dien
Saudara and saudari, apa khabar? Name saya Edwin Ho. Hari ini ingin kongsi dengan kamu tentang kesaksian kehidupan saya,

Hampir 20 tahun yang lalu, emak saya telah mengandung saya. Pada bulan ketiga kehamilannya, doktor sahkan bahawa emak saya telah menghidapi penyakit rubella. Menurut doktor, 80% bayi yang emaknya menghidapi penyakit ini akan menjadi buta ataupun pekak. Pada masa itu, ramai ibu juga menghadapi masalah yang sama.

Selepas mengetahui perkara tersebut, seluruh ahli keluarga saya amat sedih. Doktor pernah menasihatikan emak saya untuk menggugurkan saya. Namun demikian, seluruh keluarga saya tidak setuju dengan cadangan tersebut, kerana bayi yang belum dilahirkan juga mempunyai nyawa yang dikurniakan oleh Tuhan. Mereka juga percaya bahawa Tuhan mempunyai rancangan yang istimewa untuk saya. Oleh itu, mereka tidak menggugurkan saya.

Keluarga saya berdoa bersungguh-sungguh untuk perkara ini dan merayu kepada Tuhan. Selain itu, mak cik dan pak cik saya di luar negara juga tidak berhenti-henti berdoa untuk saya. Kadangkala, emak saya pengsan disebabkan penyakit ini, namun Tuhan tetap menjaga emak dan saya supaya kedua-dua kami selamat. Biasanya rubella hanya akan berlaku sekali saja. Walaupun emak saya menghidapi rubella untuk dua kali, dia tetap percayai Tuhan akan menyelamatkan kami. Pada masa yang sama, keluarga saya tidak berhenti-henti berdoa untuk kami.

Selapas 9 bulan, sampailah masa kelahiran saya. Mak cik yang berada di England bergegas balik ke Sibu unutk menantikan kelahiran saya. Syurkur kepada Tuhan, saya telah dilahirkan dengan selamatnya. Doktok membuat checking untuk saya. Dia berasa hairan setelah mendapati bahawa saya tidak mempunyai apa-apa masalah di mana saya tidak buta ataupun pekak. Kami sekeluarga bersyurkur kepada Tuhan untuk perkara ini.

Alkitab pernah berkata: “Engkau membentuk aku di dalam rahim ibuku.” Sebab itulah keluarga saya mempercayai Tuhan, berdoa kepada Tuhan tiap-tiap hari. Kami percayai bahawa Tuhan mempunyai rancangannya dan keajaibannya yang tidak diketahui oleh kita.

Dari tadika hingga universiti, saya dapat merasai pimpinan Tuhan dalam hidup saya. Sebelum saya mengambil sesuatu tindakan, Tuhan pimpin saya; apabila saya sakit ataupun menghadapi masalah, Tuhan menghiburkan saya; apabila melakukan sesuatu yang salah, Tuhan menegur, mengingati dan mengampunkan dosa saya. Tidak kira bila atau di mana, Tuhan tetap bersama saya. Saya juga semakin hari semakin cintakan Tuhan.

Kewujudan saya hari ini, berdiri di sini unutk mengkongsikan kisah hidup saya, semua ini berkat Tuhan. Tanpa Tuhan, saya sudahpun digugurkan, awal-awal lagi kemungkinan saya tidak wujud, tidak dapat datang ke dunia ini. Semua ini adalah atas cinta Tuhan, Tuhanlah yang menyelamatkan saya, Ah-mem!